I made this widget at MyFlashFetish.com.

KAWAN-KAWAN

Wednesday 14 November 2012

Ma'al Hijrah | 1434H | 1 Muharram

credit to : Hafiz (click here)
note: bro....i like! pic ni mmg lawa weyh~

Assalamualaikum....
Salam Maal Hijrah kawan2...baca tak doa akhir tahun & awal tahun tadi??
klo sempat baca..Alhamdulillah~
semoga Allah makbulkan doa kita semua..amin~

sempena tahun baru ni...saya nk buat wishlist!! 
memandangkan tahun2 yang lalu saya selalu buat wishlist ni time tahun baru masihi...kali ni saya nk tukar plak..kita kan org Islam...lepas tu, umat Nabi Muhammad plak tu..bertapa ruginya bagi saya klo saya tak mengagungkan agama Allah ni.....kan?? nape nk ekot kan sgt 'budaya' barat tu semua?? kita kn ada cara kita sendiri untuk sambut tahun baru kita....klo dibandingkan dengan tahun baru 'mereka'.....agama kita lagi INDAH sambutannya...penuh PENGERTIAN!

SEBELUM AZAN MAGHRIB BERKUMANDANG...
kita semua digalakkan untuk membaca doa akhir tahun kita.....kata mak saya : 

"kito keno baco doa akhir tahun sbb doa akhir tahun ni...doa untuk menutup catatan amalan kito pada tahun tu...bilo kito baca doa awal tahun, kitab baru pulok dibuka n dicatat oleh Malaikat..supayo bilo kito mati nanti, kito senang napok amalan2 kito penoh buak selamo kito hidup...."

"kalu ore baik...bilo nok mati, time tgoh nazak gak..senyuuummm jah..tp klu ore hok kurang amalan.....sedih jah dio...dop napok amalan dio buak tu semua.."

itulah serba sedikit kata2 mak...mak suka sangat dengar ceramah agama kat masjid....klu dia gi dengar ceramah agama kt mana2...mesti dia akan sampaikan bila balik umah nanti.....mak ustazah kami adik beradik...tak penat bagi nasihat n share apa yang dia dapat.....kami dibesarkan dengan peringatan n pesanan mak yang tak putus2...terima kasih mak ♥ 

SELEPAS AZAN MAGHRIB BERKUMANDANG...
kita semua juga digalakkan untuk baca doa awal tahun agar di awal tahun ni....kita semua dapat memulakan satu peng'hijrah'an yang baru dalam hidup kita.....semangat untuk menjadi umat yang baik...terbaik...dan lebih baik adalah impian setiap umat Islam...saya pun tak terlepas untuk bedoa agar saya jadi hamba Allah yang diredhai dan dilindungi oleh-Nya...amin~

So, inilah wishlist saya sempena tahun baru Hijrah ini :

1) Hamba Allah yang RAJIN!!

saya betol2 nak jadi hamba Allah yang RAJIN...rajin untuk segala jenis perkara, perbuatan, amalan, sikap!! semakin saya dewasa, semakin PEMALAS saya tau.....sangat sangat lah rugi saya ni klo saya terus macam ni.....sepatutnya, makin mentua.....makin lah matang skit pemikiran ni.....saya mmg kne berubah!! disebabkan saya malas lah berat badan saya makin naik...MALAS BERGERAK!! keinginan nk kurus tu ade....tp bila org ajak jogging, banyak jer alasan saya bagi....huhu~

semua tabiat MALAS ni kene tukar..yes, betol2 kene tukar kepada RAJIN! RAJIN! RAJIN!! saya pernah baca satu buku ni....dia tulis, Nabi Muhammad tak suka umatnya yang pemalas!! Ya ampuuuuun....tak mau dah nk malas2 ni...mintak2 mulot ni tak kuar pun perkataan MALAS AKU!! no..no...no!! okeng SET!!

2) Mendalami Al-Quran

saya betol2 tersentak dengan soalan adik saya masa tunggu bas untuk balik kampung sempena Deepavali ngn Maal Hijrah ni...adik saya tye soalan ni :

"paling last kau pegang Al-Quran bila??"

dia sabar menunggu jawapan saya...tp apa nk buat, EGO kakak....saya buat2 busy sbb malu kot nak mengaku yang kita ni jarang bukak kitab Allah (ampunkan aku ya rob)....tp saya jawab gak, kata dengan selamba.."bulan puasa aritu"...huhu~

lalu adik saya pun tunjukkan saya satu firman Allah yang tertulis kat buku tu...entah setan manalah hasut saya time tu...saya pun terkeluarlah mulot kata..."nanti2lah aku baca....kau ni, nk berdakwah tu xleh ke time kat umah??apsal tye time ni??? tahu tak skrg aku tgh HOT??" Astaghfirullah~

Maafkan akak dik.....

selepas pada tu....saya pun malu gak dengan diri sendiri.....memang tak patut saya buat macam tu...kt fb nasihat kat org PANDAI! tulis post mcm kita ni org baik jer...skrg baru saya sedar, saya ni lebih kurang sama jer dengan mereka2 yang saya tak suka....yakni, golongan yang TAK BOLEH TERIMA NASIHAT ORANG...na'uzubillah~

sebab itulah saya nk sgt2 mendalami ayat Al-Quran tu sendiri.....adik saya mampu menghafal surah2 amalan dalam Al-Quran....nape saya tak boleh buat kan?? sepatutnye sayalah yang jadi 'role model' kepada adik saya....teringat kata2 dari rakan sekolah saya dulu, "Allah suka bila org tua menasihat..tp Allah lebih suka tgok bila org muda sendiri memberi nasihat"

yes, mendalami Al-Quran....kunci KEJAYAAN org Muslim!!

3) Berhijrah

Kali ni....
InsyaAllah, saya betol2 nekad nak berhijrah.....saya cuba untuk mula berhijrah dengan MENEPATI janji diri saya yang saya nyatakan 2 wishlist sebelum ini.....dengan berubah, dari seorang PEMALAS kepada RAJIN....dari org yang tak tahu apa2 kepada 'ALIM....insyaAllah, saya USAHAKAN!!

saya tak berani nk list banyak2 sbb saya risau, takot saya tak dapat tunaikan....biarlah skit asalkan dapat memberi IMPAK yang luas, mendalam dan lebih lama dalam diri saya...

Kawan2, doakan shakirah berjaya berhijrah ye?? Amin~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...