I made this widget at MyFlashFetish.com.

KAWAN-KAWAN

Friday 2 March 2012

C.O.M.R.A.D.E

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihi hambaNya

Salam semua...lama bangat saya tak update blog..kali ni saya rasa sangat2 free untuk bercerita dan berkongsi pengalaman dan pendapat...sebelum tuu...APA KHABAR KAWAN2? jangan lupa makan tau..kalau tak makan macam mana nak hidup..BETOL tak? hihi

ALHAMDULLILAH..sekarang kawan2 saya di blog dh seramai 55 org (buat masa saya tgh update skrg)...moga2 lepas ni banyak lagi kawan2 akan follow saya sbb lepas ni INSYAALLAH saya akan sentiasa update blog saya SEBAB...saya SEWA berok-band...haha

bila ada berok-band (BB) skrg..senang skit saya nk belajar..nk cari maklumat pun senang..semuanya ada di hujung jari saje..nak update FB ke..update BLOG pun senang..so pasni, korang leh baca r semua celoteh2 saya yang entah pape kat dalam blog ni okeyh?

BERBALIK kepada tajuk DI ATAS...

apa tu C.O.M.R.A.D.E?


COMRADE merupakan salah satu persatuan/club yang saya join dalam Universiti saya...yang mana menerapkan kerja2 amal kebajikan disamping kita BERDAKWAH ke jalan Allah (fi sabilillah)...SELEPAS tamat FINAL exam sem 1 tahun satu...saya dipelawa oleh seorg kawan saya yakni mr. Shakhir utk join satu program 'islamic teaching' utk org2 asli dalam perkampungan..

mula2 EXCTED giler bila dapat tawaran macam ni..mmg x sabar nak pergi sgt2 dah ni..banyak kali lah saya tye kat mr. S tu pasal program ni..sampai dia malas dah nk jawab..pendek kata.."ko pikir r sendiri"...TAPI, tanpa beliau mmg saya xda peluang r nak join program macam ni sbb mmg jarang dak2 kos saya nak join program mcm ni nak2 yang first year mcm saya...BUSY~

TAPI..saya join jugak sbb saya nak rasa macam mana pengalaman pergi berjumpa dan berdakwah dengan org yang saya tak kenal..tidor kat sana..."MACAM MANA AGAKNYE EK?"..selepas je dengar briefing dari head komiti dakwah, saya mula ase CUAK sangat2...sbb saya rasa, tugas menyampaikan dakwah bukan satu kerja yang senang..ia bermula dari tahap IMAN kita sendiri..andai kata Iman kita pun goyah...mcm mana kita nak terangkan kat semua org...
  1. Allah itu siapa?
  2. Muhammad itu siapa?
  3. Islam itu apa?
TAMBAHAN pula saya ade pengalaman jadi ahli BADAR di sekolah sndiri yang mana tugas yang AMAT BERAT yang pernah saya pikul sepanjang hanyat hidup saya..sedangkan berdakwah dgn org2 yang kita kenal..sebaya..muda..tua..pun saya GAGAL menyedarkan mereka..inikan pula berdakwah dengan golongan yang baru saja memeluk Islam tapi x tahu macam mana nak mempraktiskannya..

SYUKUR..sbb saya dikurniakan seorang IBU yang sgt2 MENYOKONG kerja amal yang saya buat ni...BONDA banyak memberi SEMANGAT kepada saya dan GALAKKAN kepada saya untuk terima cabaran ini...sbb segala pengalaman tak akan kita peroleh melainkan kita lalui sendiri..kalu takut GAGAL jangan terima cabaran..tp kita juga yang rugi sbb KEGAGALAN itu adalah lumrah dan setiap manusia haruslah merasainya..pabila kita GAGAL kita akan sedar siapa diri kita SEBENARNYA di sisi Allah..


setelah 10 HARI saya di sana..saya dapat 2 KELUARGA BARU...walaupun hubungan keluarga yang tidak sedarah daging, tidak sebapa, tidak seibu..tapi kami TETAP berkeluarga atas nama Agama Islam..
  1. KELUARGA besar COMRADE
  2. KELUARGA angkat dari orang2 asli di sana
DUA buah keluarga yang amat BESAR yang pernah saya dapat dalam seumur hidup saya selama 21 tahun ini..mmg benar kata orang dulu2... "kalau nak tgok SEBESAR mana KEKUASAAN Allah...cubalah jadi seorang PERANTAU.."

yup, saya dapat rasa KEKERDILAN diri ni setelah tengok kesusahan, kepayahan, dan ketandusan mereka dalam mengharapkan hidayah Allah...kita harus bersyukur sbb dilahirkan dengan nama ISLAM...tapi mereka masih baru dengan agama Islam dan masih banyak lagi perlu mereka BELAJAR utk menjadi muslim dan muslimat yang taat pada Allah & Rasul...begitu juga dengan kita...masih perlu BELAJAR..BELAJAR..dan BELAJAR lagi..


JADI...saya berasa terpanggil untuk menyeru kepada semua kawan2, agar bersama kita memantapkan dakwah masing2 bersama-sama...setiap orang islam adalah pendakwah...kitalah pembawa IMEJ ISLAM itu sendiri dan kita jugalah satu2nya CONTOH TAULADAN kepada agama2 lain di luar sana...andai kita melakukan kesalahan atau dosa...itu bukanlah silap Agama kita..tapi itu bebalik kepada IMAN kita semula...Islam telah mendidik kita KESEDERHANAAN alam kehidupan...hidup bersederhana mampu mengiratkan lagi hubungan kita dengan Allah & Rasul...

semoga segala SENYUMAN yang terpancar di raut wajah adik2 kita di Kg. Sg. Rual, Jeli, Kelantan...akan terus berkekalan dan teus bersinar selama2nya...kami akan datang lagi untuk ziarah adik2 semula bagi melihat pekembangan adik2 selama ketiadaan kami..SEMOGA KITA BERJUMPA LAGI...


~: SENYUMLAH :~

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...