I made this widget at MyFlashFetish.com.

KAWAN-KAWAN

Sunday 7 April 2013

Muslimah & Fasyen

~Assalamualaikum~
~Hai~

Long time not see yaaaahh??? 

Jadi, harini baru ada kelapangan nak buat post baru dan nk berkongsi salah satu hobi saya dlm seharian iaitu,   jadi...."SI PEMERHATI FESYEN" !!! hehe. Nampak macam jahat sgt buat kerja ni kan?? saje tulis besar2...haha..tp tak salahkan kita perhatikan fesyen org, lepas tu kita simpan sorg2. Andai fesyen org itu tak berapa kena..jangan pula dikeji, lebih baik dinasihatinya supaya kita sama2 jadi manusia yang dirahmati-Nya...amin~

Sememangnya perempuan merupakan mangsa UTAMA bagi berfesyen. Tapi zaman sekarang, fesyen juga menjadi satu kemestian bagi kaum lelaki sbb dunia sekarang kan lebih kepada 'materialistic'...semua org menilai personaliti seseorg melalui cara kita berpakaian, cara kita berfesyen... Kejam kan manusia???

Tidak ketinggalan juga kepada muslimah2 kita..mereka gemar berfesyen tp disebabkan mereka bertudung, 'keinginan' mereka utk berfesyen terbantut skit sbb banyak benda yg kene fikirkan...persoalan UTAMA: apa tujuan kita berpakaian??? - menutup aurat.

Yaaaahhh...sebagai seorg muslimah, menutup aurat itu WAJIB ke atasnya..kita tak boleh perlekehkan hukum Allah yg telah ditetapkan kpd kita. Bagi saya, tak salah berfesyen asalkan tutup bahagian yang wajib tutup sebaik2nya...tp kne hati2, TUTUP tu mestilah ; LONGGAR dan kain yg TEBAL..bukan BALUT!! ramai sangat muslimah skrg, telalu mengikut fesyen, sampaikan tak dapat bezakan tutup dengan balut. Kan manis kalau dilihat seorg wanita itu berpakaian yang longgar2...tak semestinya kena berpakaian ketat2 untuk berfesyen. INGAT!!

Contah fasyen yang saya ingin galakkan kepada kaum wanita semua: fesyen ala2 Dian Pelangi. seperti pdalam gambar bawah ini..

Dian Pelangi - Inspirasi saya
Sudah menjadi 'kerjaan' seorg pereka fesyen utk mereka pakaian mengikut pengedaran zaman. Bagi saya, apa yang ingin dibawakan oleh Dian Pelangi lebih kepada kesederhanaan, santai dan simple..yang tak perlulah terlalu sarat bila berpakaian. 

Tapi janganlah plak kita ni tiru sebijik2 apa yg dipakainya...mungkin dia kelihatan CANTIK, COCOK, bila berpakaian sebegini tp harus diingat, tidak pula pada kita. Bijak dalam mengenal pasti 'kesesuaian' dalam berpakaian itu semenangnya PENTING!! kalau tidak, kita akan kelihatan seolah2 'badut'! campur semua color tanpa memikirkan sesuai atau tidak ngn diri kita. Tak ke hodoh nengoknyaa~

Lagi satu peringatan, kita juga kena ingat...bahawasanya pereka fesyen ini menusia. Dia mungkin terlupa dan tak sempurna dalam mencetuskan ideanya...kadang2 kita lihat, fasyen yang dibawakan oleh sesorg pereka fasyen itu tak menepati hukum syara' yang digariskan dalam Islam. Jangan 'membabi buta' dalam mengikuti fasyen. PILIH fasyen yang dapat membawa anda KEYAKINAN dan membuatkan anda kelihatan BERMARUAH apabila berhadapan dengan masyarakat. apa yang saya ingin tekankan di sini, fasyen TUDUNG! kita bertudung kerana Allah bukan kerana fasyen!!

"memakai tudung TAK WAJIB, tapi muslimah wajib MENUTUP AURAT!!!"
 - pakai surat khabar tutup kepala pun boleh, asalkan menutup aurat- hehe

::SELAMAT BERFESYEN ::

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...